Hoe inspireer je 500 vakantieparken op de Veluwe om te verduurzamen?

Case Vitale vakantieparken

 

‘We hebben een communicatiestrategie nodig’ was de vraag waarmee de opdrachtgever bij ons aanklopte. Maar al gauw bleek dat de behoefte van de doelgroep eerst in kaart moest worden gebracht. Communicatie-expert Hanneke Brinkman besloot een event te organiseren om in contact te komen met de doelgroep én tegelijk bewustwording te creëren. 

Vraag
Willen jullie ons helpen om 500 vakantieparken op de Veluwe te bereiken met onze boodschap voor een duurzame Veluwe? 

Aanpak
500 parken. Dat is een mooi en helder doel. Maar hoe gaan we die bereiken? Dat was nog niet helemaal duidelijk. Het programmateam bevond zich in de pioniersfase. Maar wilde wél graag al in contact komen met de doelgroep. Juist ook om tijdens het pionieren en ontwikkelen goed aan te sluiten bij de situatie en vragen van de vakantieparken. “Willen jullie daar een strategie voor bedenken?” Communicatie- expert Hanneke vloog in en ontdekte dat het ontwikkelen van een kant-en-klare strategie vanachter het bureau hier niet de oplossing was. Ze bedacht ‘de Week van de Toekomst’. Een event verspreid over meerdere dagen in een periode buiten het hoogseizoen. Zodat de vakantiepark-ondernemers tijd en ruimte hadden voor even een bezoekje. Tijdens het event waren er diverse kennissessies en brainstorms over hoe het vakantiepark van de toekomst eruit zou zien. Als bezoeker pikte je er die sessie uit die voor jou relevant was. Het programmateam was beschikbaar en kon daarna goed in kaart brengen waar de issues en mogelijkheden liggen. De opbrengst van een week lang volop contact met de doelgroep. 

Resultaat
Na de het event kwam het project in een stroomversnelling. De plannen waren scherper en ook ontstond er een natuurlijke gelegenheid om het contact met de doelgroep te blijven onderhouden. Er is contact gelegd met ruim 100 parken. Het event had uiteindelijk 120 bezoekers, waarna er meerdere parken direct aan de slag zijn gegaan. Om nog meer bekendheid te generen rondom de verduurzaming van 500 parken op de Veluwe gingen we met verschillende doelgroepen in gesprek onder leiding van Harm Edens in de vorm van een video Daarnaast hebben de parken onderling contact gelegd op het event, dat heeft er voor gezorgd dat zij tot op de dag van vandaag kennis delen t.a.v. verduurzaming van de parken. Samen kom je verder!

 

Lees ook: “Wij gaan een compleet nieuwe organisatie op de kaart zetten. Waar moeten we aan denken?”

 

 

De Communicatie Experts, hét netwerk van freelance communicatie-experts