Eenvoudige aanpak, grootse impact

Hoe een groot onderwerp als de toekomst van de zorg bespreekbaar wordt in Apeldoorn

Er komen grote uitdagingen aan op het gebied van zorg. Nederland vergrijst en er is nu al een tekort aan zorgmedewerkers. Ontwikkelingen die impact gaan hebben op de manier waarop de zorg eruit ziet, ook voor ouderen. Daarom is het gesprek hierover aangaan voordat het zover is een belangrijk speerpunt van de overheid. Branchevereniging ActiZ ontwikkelde een landelijke campagne. Maar hoe zet je zo’n campagne nou goed lokaal in? Communicatie Expert Anja van Dalen deed het voor de gemeente Apeldoorn. 

Als interim communicatieadviseur is Anja betrokken bij de thema’s inclusie en gezondheid & preventie bij de gemeente Apeldoorn. De gemeente had eerder al het actieplan Preventie & Gezondheid opgesteld. In dit plan staan acties die de gemeente wil uitvoeren om de gezondheid van haar inwoners te verbeteren. De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ was één van deze acties. 

De campagne is in 2019 gestart door ActiZ, de branchevereniging voor medewerkers in de ouderenzorg, om heel Nederland te betrekken bij de toekomst van de ouderenzorg. Sinds 2024 ondersteunt de Rijksoverheid de campagne. De campagne werd aangevuld met een onderzoek naar hoe mensen tegen hun oude dag aankijken. Praten ze daarover? Hoeveel, en met wie? En wat doen ze nu zelf al om ervoor te zorgen dat ze later een fijn leven kunnen blijven leiden? 

Gemeente Apeldoorn kon dus aanhaken op wat er landelijk al was ontwikkeld. Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n campagne dan ook lokaal slaagt? Dat het aansluit, bij zowel de inwoners als de zorginstellingen? En hoe zorg je ervoor dat je deze instellingen samenbrengt en dat alle neuzen dezelfde kant op staan? Met die uitdaging ging Anja aan de slag, samen met een beleidsadviseur en een mantelzorgondersteuner.

Fotograaf: Maarten Sprangh

 

Partners betrekken en ontzorgen
“We hebben vanaf het begin gedacht: hoe kunnen we ervoor zorgen dat het een gezamenlijke inspanning wordt?” vertelt Anja. “Natuurlijk hebben we als gemeente een rol in dit proces, maar we wilden ook graag de zorginstellingen en organisaties die hiermee te maken hebben betrekken. Want zij hebben allemaal expertise op hun eigen aandachtsgebied.” Daarom besloot de gemeente een netwerk op te zetten rondom deze campagne. “Dat is natuurlijk geen nieuwe strategie en de meeste partners kenden elkaar al. Maar het was wel dé manier om deze campagne breed aan te pakken.”

In een eerste bijeenkomst met de partners werd het idee van de campagne gepresenteerd. Partners werden van harte uitgenodigd om mee te doen. Dat werd hen zo makkelijk mogelijk gemaakt. “Als gemeente nemen we de leiding in deze campagne. Dat houdt in dat wij alle communicatie-uitingen maken, in de huisstijl van de gemeente Apeldoorn. De inhoud stemden we af met de partners. Tijdens de campagne mogen ze gebruikmaken van alle uitingen die we als gemeente hebben gemaakt. Denk aan online banners en afbeeldingen, maar ook fysieke producten zoals een praatbankje om neer te zetten en waaiers met vragen. Veel partners hebben zelf onvoldoende communicatiekracht in huis om iets te ontwikkelen. Met deze aanpak krijgt iedereen de kans om op dezelfde manier mee te doen met de campagne. Bijkomend voordeel is dat de campagne herkenbaar blijft, omdat iedereen dezelfde stijl gebruikt. Doordat we de huisstijl van gemeente Apeldoorn gebruiken, kunnen we ookvolop de kanalen van de gemeente inzetten. Dat zorgt voor een groot bereik, ook doordat partners de berichten doorplaatsen op hun eigen kanalen.

Complimenten en vervolg
Dat deze aanpak succesvol is, blijkt wel uit de vele complimenten die de campagne opleverde. “De partners zijn erg tevreden, ze kunnen goed uit de voeten met de campagne. Ook de wethouder van Apeldoorn is blij met hoe de campagne loopt.” Maar de campagne valt niet alleen lokaal in de smaak. “We krijgen regelmatig vragen van organisaties buiten de stad en andere gemeenten, hoe we het hebben aangepakt. Voor de IZA regio Apeldoorn Zutphen is de campagne opgenomen in het regioplan van het Integraal Zorgakkoord (IZA).” De campagne bereikte zelfs Den Haag. “Demissionair minister Helder, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft haar complimenten gegeven over de campagne. En vanuit het ministerie kregen we vragen hoe we het hadden aangepakt.”

Groots in eenvoud
De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ in Apeldoorn laat zien hoe je veel impact kunt maken met een doordachte, eenvoudige aanpak. Aansluiten bij wat er al is en de samenwerking opzoeken met een heldere taakverdeling. Met deze aanpak heeft Anja ontzettend goede resultaten geboekt. 

Heb jij ook een project of onderwerp waar je een groot publiek mee wilt bereiken? En ben je benieuwd hoe een doeltreffende campagne van een Communicatie Expert zoals Anja je daarbij kan helpen? Neem dan eens contact met ons op! We denken graag met je mee. 

 


Over de campagne
Met de campagne ‘Praat vandaag over morgen’ stimuleert de gemeente Apeldoorn inwoners om in gesprek te gaan over ‘de oude dag’. Hiermee speelt de gemeente in op de (toekomstige) veranderingen in de zorg vanwege vergrijzing en tekorten. 

De campagne bestaat uit praatbankjes en gesprekskaarten. De bankjes staan steeds voor een aantal weken bij een van de partners van de gemeente. De gesprekskaarten kunnen gebruikt worden om het gesprek over zorg in de toekomst aan te gaan. Op de kaarten staan vragen, dilemma’s en stellingen. De gesprekskaarten kunnen ook door inwoners meegenomen worden, om ook met anderen het gesprek aan te gaan. Naast de bankjes en gesprekskaarten kunnen partners ook voorlichting geven, bijeenkomsten organiseren en laten zien waarvoor inwoners bij hen terechtkunnen. 

Kijk voor meer informatie op: www.apeldoorn.nl/praatvandaagovermorgen