Het zachter maken van je communicatie (meer empathie voor elkaar)

Een stukje zachter communiceren doe je niet alleen door minder of niet te communiceren. Want ook alles wat je wél communiceert, kan een stukje zachter. Soms letterlijk, door de koeienletters en uitroeptekens even achterwege te laten. Soms figuurlijk. Zachter zijn als organisatie, als mens, voor je publiek, klanten, betrokkenen.

Met deze tips vertellen we je hoe je letterlijk en figuurlijk zachter kunt communiceren.

Probeer deze vragen eens (en luister dan ook naar het antwoord).
Bij communicatie denken we vaak aan zenden. Jij wilt iets vertellen, je boodschap overbrengen bij de ontvanger. Maar wat vindt die ontvanger er eigenlijk van? Daar kom je achter door te luisteren. Door in gesprek te gaan met je ontvanger, niet alleen te zenden maar ook open staan om iets terug te krijgen, ontvang je hele waardevolle informatie. Goede vragen sturen het gesprek en halen nog meer informatie naar boven. Probeer deze eens:
– Hoe kijk jij naar..?
– Wat bedoel je met..
– Als ik zeg… wat denk je dan?
Of gebruik het volgend vragen, daarmee herhaal je het laatste woord van je gesprekspartner, bijvoorbeeld:
– Je zegt ‘enorm’?
– Je hebt er genoeg van ja?

NB: Luisteren is dus iets anders dan interactie op gang brengen om je online bereik te vergroten. Het gaat ook niet om horen wat je wil horen, om je eigen idee of mening te bevestigen. Luisteren gaat over je inleven in de ander. Over open staan voor wat een ander te zeggen heeft. Zo maak je echte verbinding.

Boost je empatisch vermogen door een nieuwe vaardigheid aan te leren.
De meeste mensen, jij vast ook, beschikken gelukkig over een gezonde dosis empathie. Maar het kan nooit kwaad om die een kleine boost te geven. Weer even op te frissen, je blik verruimen. Door iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan, ervaar je weer hoe het is om te leren. Om ergens niet goed in te zijn, en alle emoties en gedachten die daarbij komen kijken. Neem die ervaring mee in je vak als professional. Hoe kom jij over op iemand die nog niet beheerst wat jij al wel goed kan?

Lezen verruimt je blik. Laat je meevoeren naar een wereld die je niet kent, of laat je verrassen door een andere kijk op die wereld. Lees daarom deze maand minimaal één boek. Kijk eens of er boeken zijn die passen bij jouw vak, maar een andere kant belichten dan jij gewend bent. Of neem een boek dat je inspireert om meer te luisteren, zoals een van deze boeken: 

 

Deze tips worden je aangereikt door communicatie-experts Saskia Fokkema, Karijn Kats, Malou Tichelaar, Hanneke Brinkman, Monique Krol en Isa Bais.

Luistertip:

In De Communicatie Podcast vertelt Willem Vreeswijk hoe je meer liefde, menselijkheid en dienstbaarheid in je communicatie kan brengen. Je leert o.a.:

  • waarom je moet stoppen om te denken in ‘oud en nieuw’ en zo twee systemen tegenover elkaar te zetten. Alles en iedereen is met elkaar verbonden en we hebben elkaar nodig.
  • hoe je mensen aan het denken kan zetten en inspireren over hun bijdrage aan een betere wereld
  • waar je je zelf nog op kan bevragen (‘Be the change’)
  • hoe snel je zelf schiet in een oordeel over een ander en wat je daaraan kan doen
  • welke simpele concrete stappen je morgen al kan zetten voor die betere wereld
  • welke reis Willem hierin zelf heeft afgelegd en wat hij daarvan leerde.

Beluister ‘m hieronder.

De Communicatie Podcast · 26 – Willem Vreeswijk: Zo breng je meer menselijkheid, dienstbaarheid en liefde in jouw communicatie
Ga terug naar: Vertragen in je handelen

Meer verzachting

Om meer verzachting te krijgen in je communicatie inspireren we je met tips. We sporen je hiermee aan om te denken: Kan ’t wat zachter? Alle tips komen van onze communicatie-experts. Klik op de afbeeldingen om de tips te lezen over het verminderen van ruis in je communicatie (of gewoon eens niet communiceren) en het vertragen van je tempo.