Het vertragen van je tempo

Een agenda vol overleggen, een ontplofte mailbox, een druk privéleven. Het klinkt niemand vreemd in de oren. Maar even eerlijk, iets meer ‘zen’ is best wel eens lekker, toch? Minder rennen en meer tijd. 

Dus daarom deze tips die je helpen om te vertraging. In je dag, week, of in je hoofd. Zodat je jezelf niet voorbij loopt, en ruimte maakt voor nieuwe inspiratie en energie.

Even geen 34 tabbladen naast elkaar open op je laptop. Doe gewoon eens een half uur maar één ding tegelijk. Bezig met een tekst? Dan telefoon aan de kant en meldingen van je mail uitschakelen. Iemand aan de telefoon? Ga eens niet ondertussen koffie pakken, of je bureau opruimen. Één. Ding.

Doe 10 minuten niks. Kijk uit het raam. Zonder doel. Sta je in de rij bij de supermarkt? Of te wachten op de trein of bus? Pak voor de verandering eens niet je telefoon. Sta bewust stil, voel je voeten op de grond en kijk gewoon eens om je heen. Misschien merk je iets op wat je nooit eerder hebt gezien, of komt exact nu wel een oplossing voor een probleem waar je niet uitkomt. Maar let op! Dat is niet je doel. Je doel is: niks doen. Alleen maar even zijn. Wie weet wat dat je oplevert.

We zeggen het nog één keer: Ga. Naar. Buiten. En beweeg. Door te bewegen breng je je bloedsomloop weer op gang en activeer je delen van je hersenen die je heel goed kunt gebruiken in je werkdag. En de buitenlucht heeft ook ontelbaar veel positieve effecten op je lichaam en geest. Maak er tijd voor vrij, want je wordt er een beter mens van, en een betere professional. Ben je je vaste rondje buiten een beetje beu? Kijk dan eens op wandelnet.nl, voor nieuwe inspiratie. Lukt het maar niet om naar buiten te gaan? Koop een hond 😊 Maar zonder gekheid: verzin je eigen stok achter de deur. Zodat je wel moet…

Ga boxen, zingen, op dansles of what ever, deze maand geven veel sport- of muziekscholen een introductieles! Wel belangrijk: onderzoek waar jij energie van krijgt dan houd je het ook echt vol. Door bewust iets te kiezen waar jij blij van wordt, haal je jezelf even uit de drukte. De focus op iets anders, om daarna weer met nieuwe energie door te kunnen.

Minimaal 1x deze maand: zonder schuldgevoel Netflixen! Tijd voor jezelf nemen is ook absoluut die serie of film op de bank. Zet je lievelingsthee of schenk je favoriete wijn in, maak het jezelf gemakkelijk op de bank, telefoon op stil en aan de kant en volop genieten van iets moois op tv. Weet je niet wat je moet kijken? Probeer dan eens deze series, over mensen die zowel worstelend als vrolijk door het leven gaan:

   After Life | Sisters

Deze tips worden je aangereikt door communicatie-experts Saskia Fokkema, Karijn Kats, Anja van Dalen, Rolinka Everaars, Malou Tichelaar, Hanneke Brinkman, Monique Krol en Isa Bais.

Luistertip: visualisatie RELAX door Joni Bais

Afgelopen jaar leerde ik Joni Bais kennen. Met haar maakte ik ook een mooie Communicatie Podcast maar wat ze me óók leerde was om rustmomenten te pakken met hulp van een visualisatie. Het fijne van Joni is dat het nóóit über zweverig wordt. Kan ook niet want ze coacht de top van zakelijk Nederland als performance coach. Haar aanpak is nuchter, down-to-earth en integer. De visualisatie RELAX is dan ook laagdrempelige luisteroefening die ik vaak gebruik als ik teveel in de rush zit. Heel bijzonder: Joni heeft deze nu speciaal beschikbaar gesteld voor ons.

Nu dus te beluisteren via deze besloten link!

 

 

 

Ga door met: Luisteren naar elkaar

Ga terug naar: Ietsje minder communiceren

Meer verzachting

Om meer verzachting te krijgen in je communicatie inspireren we je met tips. We sporen je hiermee aan om te denken: Kan ’t wat zachter? Alle tips komen van onze communicatie-experts. Klik op de afbeeldingen om de tips te lezen over het verminderen van ruis in je communicatie (of gewoon eens niet communiceren) en het zachter maken van je communicatie.